תנ"ך על הפרק - תהילים עה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים עה

642 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ אַל־תַּשְׁחֵ֑ת מִזְמ֖וֹר לְאָסָ֣ף שִֽׁיר׃ה֘וֹדִ֤ינוּ לְּךָ֨ ׀ אֱ‍ֽלֹהִ֗ים ה֭וֹדִינוּ וְקָר֣וֹב שְׁמֶ֑ךָ סִ֝פְּר֗וּ נִפְלְאוֹתֶֽיךָ׃כִּ֭י אֶקַּ֣ח מוֹעֵ֑ד אֲ֝נִ֗י מֵישָׁרִ֥ים אֶשְׁפֹּֽט׃נְֽמֹגִ֗ים אֶ֥רֶץ וְכָל־יֹשְׁבֶ֑יהָ אָנֹכִ֨י תִכַּ֖נְתִּי עַמּוּדֶ֣יהָ סֶּֽלָה׃אָמַ֣רְתִּי לַֽ֭הוֹלְלִים אַל־תָּהֹ֑לּוּ וְ֝לָרְשָׁעִ֗ים אַל־תָּרִ֥ימוּ קָֽרֶן׃אַל־תָּרִ֣ימוּ לַמָּר֣וֹם קַרְנְכֶ֑ם תְּדַבְּר֖וּ בְצַוָּ֣אר עָתָֽק׃כִּ֤י לֹ֣א מִ֭מּוֹצָא וּמִֽמַּעֲרָ֑ב וְ֝לֹ֗א מִמִּדְבַּ֥ר הָרִֽים׃כִּֽי־אֱלֹהִ֥ים שֹׁפֵ֑ט זֶ֥ה יַ֝שְׁפִּ֗יל וְזֶ֣ה יָרִֽים׃כִּ֤י כ֪וֹס בְּֽיַד־יְהוָ֡ה וְיַ֤יִן חָמַ֨ר ׀ מָ֥לֵא מֶסֶךְ֮ וַיַּגֵּ֪ר מִ֫זֶּ֥ה אַךְ־שְׁ֭מָרֶיהָ יִמְצ֣וּ יִשְׁתּ֑וּ כֹּ֝֗ל רִשְׁעֵי־אָֽרֶץ׃וַ֭אֲנִי אַגִּ֣יד לְעֹלָ֑ם אֲ֝זַמְּרָ֗ה לֵאלֹהֵ֥י יַעֲקֹֽב׃וְכָל־קַרְנֵ֣י רְשָׁעִ֣ים אֲגַדֵּ֑עַ תְּ֝רוֹמַ֗מְנָה קַֽרְנ֥וֹת צַדִּֽיק׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למנצח אל תשחת וכו' ספרו נפלאותיך. אפשר במ"ש רבותנו זכרם לברכה במדרש שוחר טוב מזמור ע' דמזכיר נפלאותיו יתברך הקב"ה עושה לו נס. וז"ש למנצח לנצח למקטרגים. אל תשחת ה' ברחמיך אל תשחת ועשה לנו נס. הודינו לך אלהים הודינו וקרוב שמך פירש רד"ק ז"ל ויאמרו כי קרוב שמך לקוראיך עכ"ד ואפשר לפרש הודינו לך אלהים. אנחנו מודים על שהודינו ובעבור זה קרוב שמך לקוראיך ותעשה להם נס על אשר ספרו נפלאותיך. וז"ש אל תשחת:כי אקח מועד אני משרים אשפוט נמוגים ארץ וכו'. פירש בספר ארץ החיים כי אקח מועד הנה ישראל היה להם להיות ת' שנים ולא היו אלא רד"ו וכו' והיו ישראל יוצאים בזכות התורה שאלולי קבלתה נמוגים ארץ וכו' רק מכח התורה אנכי תכנתי עמודיה סלה עכ"ל בקצור. ואפשר לומר דרך דרש ורמז במ"ש בסדר עולם דמה שהיו בגלות במצרים היו קי"ו שנה ולמה שלא ישבו בגלות ת' שנה יש כמה תירוצים וחד מינייהו שהשכינה שהיתה בגלות היא השלימה החשבון. וידוע שאות ד' רומז לשכינה ויש לרמוז כי אותיות עמו שהם גימטריא קי"ו עם אות ד' הוא צירוף תיבת מוע"ד וזה רמז כי אקח מועד דהיינו קי"ו שהיו בגלות עם ד' שהיא השכינה אני משרים אשפוט שנשלם הגלות כאלו ישבו ת' שנה והיה מועד בצאת ישראל ממצרים. ועוד בזכות התורה נמוגים וכו' אנכי תכנתי כמ"ש בספר ארץ החיים כמדובר. וזה רמז עמו שהם קי"ו אנכי בצרה דעמו בצירוף אנכי שהוא רמז לשכינה בצרה אחלצהו ובזה יצאו ממצרים:וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק. אפשר דידוע דקרן האדם הוא חייו והוא מאבד הקרן שלו וז"ש וכל קרני רשעים שהם חייהם אגדע שאבדו הקרן בהבל ובעבירות. תרוממנה קרנות צדיק שעסק בתורה ובמצות והשביח הקרן וגדולה תורה שנותנת חיים לעושיה. ודרך הלציי אפשר כי תיבת רשעים ראש תיבה וסוף תיבה הם הקרונות והם אותיות מר ואם תוציא אותיות מר מתיבת רשעים ישאר ישע. והם קרנות תיבת צדיק דראש תיבה וסוף תיבה הוא קץ הגאולה. ר"ל שיסלח לרשעים וישובו בתשובה ויצאה מר שבהם והיו נכונים לישועה והוא הקץ הרמוז בתיבת צדיק:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך